att tänka på...

Hu mår du? ...Den frågan får man ofta, men vad ska man svara när man faktiskt inte mår bra? 
Jag kan inte ljuga, så jag brukar säga "njäe, det är väl inte så jättebra" eller så ignorerar jag helt att svara, rycker bara lite på axlarna och slänger tillbaka frågan istället. Oftast så brukar det inte ens spela någon roll vad man svarar, för folk lyssnar ändå inte. "Hur mår du?" är bara en inlednings/artighetsfras, men om man ändå inte har tänkt bry sig om svaret - eller inte orkar ta ett "nej jag mår inte bra" - så tycker jag faktiskt inte att man ska ställa frågan. Det känns så falskt. 
Men som sagt, även om det känns väldigt dumt att stå där och precis ha sagt att man inte mår bra och få det ignorerat så tänker jag inte säga att jag mår bra för det, i ren protest. Protest mot att alla förväntas säga "jo tack, det är bra, hur är det själv då?", som en robot, och bygga på sin stelt leende fasad. 
Fast ibland, när jag verkligen inte orkar förklara för hundrade gången att jag inte mår bra (eller om jag inte alls känner personen), så brukar jag säga "äh, det är väl okej/kunde varit värre", le lite, och så är det bra med det. 
Jag förstår de som inte orkar berätta för alla att de faktiskt inte mår bra, men att hela tiden tvingas svara på frågan om hur man mår, och veta att man "ska" svara att man mår bra gör inte heller saken bättre. Det är jobbigt att behöva oroa sig för hur många gånger man skall behöva svara på den frågan om man ska till något socialt sammanhang och veta att man kommer tvingas gömma sig ännu mer bakom masken. Jag tror inte att man mår bra av det, att dölja vad man känner och gömma sig bakom en mask hela tiden. Finns det ingen annan inlednings/artighetsfras man kan använda i stället? Så att inte "hur mår du"-frasen tjatas ut utan kan användas när en person verkligen bryr sig på riktigt i stället. 


Nej, det där med att fråga någon hur den mår är en bra sak om man använder det rätt och verkligen bryr sig om svaret. Då visar man att man bryr sig om personen. Men om man inte orkar höra sanningen så är det bättre att hitta på ett annat sätt att "vara trevlig" på än att slösa på "hur är det?"-frasen tycker jag...
kontakt: [email protected]

Kommentarer
Postat av: julia

jätte bra text!

2011-05-18 @ 07:47:57
URL: http://jamp.blogg.se/

kommentera här sötnos:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0